Číslo 5 www.klenci.cz květen 2005
Vodné a stočné v Klenčí
V květnu 2005 je podepsána nová smlouva s firmou PRAVES, spol. s r.o. na provozování vodovodu a kanalizace v Klenčí pod Čerchovem. Vzhledem k nákladům na provozování vodovodu, kanalizace a ČOV bude v naší obci stanoveno vodné a stočné v této výši. Cena vodného za 1 m3 je stanovena na 11,43 Kč bez DPH a 12,- Kč s DPH, cena stočného za 1 m3 je 19,05 Kč bez DPH a 20,- Kč vč. DPH. Obci z této částky zůstává 2,51 Kč z každého vyfakturovaného m3 vodného. Tyto peníze se použijí na plánovanou údržbu a obnovu vodovodního a kanalizačního řadu. Cena vodného a stočného byla vypočtena z nákladů na provoz vodovodu a kanalizace.
Do ceny vodného se promítají : náklady na opravy poruch na vodovodních sítích, odkalování a odvzdušňování vodovodní sítě, údržba redukčních ventilů, udržování svěřených zařízení a úhrada nákladů běžného provozu, výměny vodoměrů dle plánu výměn s dodržením povinnosti cejchování vodoměrů, ekonomická agenda spojená s provozováním vodovodu, odečty vodoměrů, fakturace a výběr vodného, úhrada nákladů na elektrickou energii (signalizační zařízení o stavu vody ve vodojemu), revize vyhrazených zařízení, laboratorní sledování kvality pitné vody dle ČSN, údržba ochranného pásma vodních zdrojů, nouzové zásobování vodou v případě havárie, zdravotní zabezpečení.
Do ceny stočného se promítají : náklady na opravy poruch na kanalizační síti a ČOV, provozování ČOV, likvidace kalu z ČOV, fakturace a výběr stočného, udržování svěřených zařízení a hrazení nákladů běžného provozu, úhradu nákladů na elektrickou energii, laboratorní sledování provozu ČOV a chemicko-technologické sledování odpadních vod a kalů, výměny čerpadel v přečerpávacích stanicích, práce související s uvedením poškozených veřejných komunikací po provedení oprav a úprav na kanalizačním řadu do původního stavu, vytýčení kanalizačních sítí, ekonomickou agendu spojenou s provozováním kanalizace a ČOV.
Městský úřad Domažlice, odbor životního prostředí – státní správa lesů,
náměstí Míru 1, 344 20 Domažlice, odloučené pracoviště Paroubkova 228
OZNAMUJE
lhůtu a místo pro převzetí lesních hospodářských osnov (§17 odstavec 1 vyhláška č. 84/1996 Sb. o lesním hospodářském plánování). Lesní Hospodářské Osnovy (LHO) zpracované pro vlastníky lesů o celkovém lesním majetku menším 50 ha v zařizovacím obvodu „Domažlice I“ a „Domažlice II“ je možné protokolárně převzít na základě písemné žádosti na Městském úřadě v Domažlicích, odboru životního prostředí, od 2. května 2005 po dobu platnosti LHO. LHO budou vydány bezplatně dle § 25 odst. 4 zákona č. 289/1995 Sb. o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon).
Vedoucí odboru životního prostředí Mgr. Jiří BERAN
(plné znění dokumentu je umístěno na úřední desce Obecního úřadu v Klenčí pod Čerchovem na budově obecního úřadu)
XV. ročník „Běhu na Čerchov“
TJ SPARTAK Klenčí pod Čerchovem pořádá v sobotu 25. června 2005
XV. ročník Běhu na Čerchov.
Závod je zařazen do Českého poháru v bězích do vrchu.
Běží se i jako mistrovství Plzeňského a Karlovarského kraje.
Start je v 10.00 hodin v areálu TJ SPARTAK Klenčí pod Čerchovem.
Přijďte povzbudit běžce tohoto obtížného závodu !
TJ SPARTAK Klenčí pod Čerchovem
U S N E S E N Í
z 34. jednání zastupitelstva Obce Klenčí pod Čerchovem
konaného dne 4. května 2005
Zastupitelstvo obce :
A. Schvaluje :
- zprávu o výsledku přezkoušení hospodaření obce Klenčí pod Čerchovem za rok 2004
- investici na opravy veřejného osvětlení v rozsahu plánované rekonstrukce sítě nízkého napětí v Klenčí
- úpravu vyhlášky o místních poplatcích
- návrh smlouvy s firmou PRAVES, spol. s r.o. na provozování vodovodu a kanalizace
- vyúčtování provozu vodovodu a kanalizace firmou PRAVES, spol. s r.o.
- nabídku firmy REGIOMIX na prezentaci obce Klenčí pod Čerchovem na internetovém portálu Regiomixu za nabídnutou cenu
- uzavření smlouvy se zprostředkovatelskou společností na prodej školní budovy 2
- účastnický poplatek zájezdu do Klenče ve výši 200.- Kč na úhradu dopravy
B. Bere na vědomí :
- zprávu o kontrole plnění úkolů z usnesení z minulého jednání ZO
- zprávu kontrolního výboru přednesenou paní Kulíkovou a termíny kontrol :
kontrola vyúčtování nájmů a služeb - 25.5., 14.30 hod
kontrola správy a údržby hřbitova - 31.5., 14.30 hod
- zprávu finančního výboru přednesenou paní Novákovou
C. Ukládá :
- starostovi obce projednat možnost pronájmu veřejného prostranství na rekreační činnost
- finančnímu výboru připravit návrh odměn pro pracovníky obce za práci nad rámec povinností
- stavebnímu výboru posoudit stavební práce na opravu hřbitovní zdi a portálu a odhad nákladů
D. Neschvaluje :
- vybudování dětského hřiště v majetku obce
- financování zájezdu do obce Kleneč obcí
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Termín příštího zasedání zastupitelstva obce : 8. června 2005
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PODĚKOVÁNÍ
Děkujeme touto cestou panu MUDr. Jiřímu KOPTÍKOVI za vzornou péči o naši maminku a moji manželku, paní Josefu MÜLLEROVOU.
Manžel a vděčná rodina
Věkové složení obyvatel Klenčí
Redakce Čakanu se domnívá, že by čtenáře Čakanu zajímalo věkové složení obyvatel Klenčí, a proto přinášíme přehled počtu obyvatel podle věkových skupin (stav je ke 30.4.2005) :
Věk (roky) Muži Ženy Věk (roky) Muži Ženy
od narození do 10 let 62 54 od 60 do 70 let 55 59
od 10 do 20 let 73 83 od 70 do 80 let 26 41
od 20 do 30 let 104 112 od 80 do 90 let 11 25
od 30 do 40 let 88 97 od 90 do 100 let 0 2
od 40 do 50 let 92 78 100 let a více 0 0
od 50 do 60 let 104 108
- na 11. 6. jsme připravili pro občany zájezd do naší partnerské obce Kleneč a jejího okolí
- v současnosti pracujeme na přípravách k renovaci portálu levé vstupní brány hřbitova a k opravě hřbitovní zdi podél cesty na Chodov
- pozvali jsme zájemce z řad provozovatelů kin k prohlídce prostorů kinosálu a jeho vybavení – chceme domluvit s nimi záštitu nad provozem našeho kina, resp. kinokavárny; současně se pracuje na dokončení revizí
- na konec června jsme připravili besedu na téma ochrana přírody a zvířat
Jiří Anderle, předseda výboru
Poplatek za likvidaci komunálního odpadu v Klenčí.
Poplatek za likvidaci komunálního odpadu zůstává v roce 2005 stejný pro trvale přihlášenou osobu a rok jako loni, a to 350.- Kč za osobu a 450.- Kč za rok a objekt určený k individuální rekreaci.
Skutečné náklady na likvidaci komunálního odpadu v obci za rok 2004 činily 806 058.- Kč. Počet fyzických osob trvale hlášených v obci ke dni 31.12.2004 byl 1280 a počet rekreačních objektů 72. Celkem tedy 1280 + 72 = 1352.- Kč. A pokračujeme v počítání :
806 058.- Kč : 1352 = 596.- Kč na osobu nebo rekreační chalupu. Na rekreační chalupu je dle zákona jednotný poplatek, ať se v ní rekreuje jakýkoliv počet osob, proto je poplatek vyšší, než za fyzickou osobu trvale hlášenou.
Skutečné náklady na osobu 596.- Kč mínus poplatek -350.- Kč zbývá 246.- Kč
Skutečné náklady na rekreační objekt 596.- Kč mínus poplatek -450.-Kč, zbývá 146.- Kč
Z uvedených počtů plyne, že obec dotuje každého svého stálého obyvatele částkou 246.- Kč a každou rekreační chalupu částkou 146.- Kč.
Jaké jsou náklady na odpadové hospodářství obce je uvedeno dále :
- likvidace komunálního odpadu na skládce (339,05 tuny) 330 573,80 Kč
- pronájem kontejnerů (3 ks) 23 675,56 Kč
- vývoz kontejnerů (43 ks) 62 130,74 Kč
- svoz komunálních odpadů (28 x) 168 037,50 Kč
- svoz a likvidace nebezpečných odpadů (2 x) 37 070,50 Kč
- objemový odpad od hřbitova 14 270,80 Kč
- likvidace tříděných odpadů 234 686,00 Kč
- nákup vložek do odpadových košů 10 567,00 Kč
- příspěvek od firmy EKO-KOM – příjem obce 74 954,30 Kč
Celkové náklady na sběr, svoz a likvidaci komunálního odpadu 806 057,60 Kč.
Pro srovnání uvádíme ještě náklady z roku 2003 v porovnání s rokem 2004:
Rok 2003 2004
Náklady na odpady 878 671.- Kč 881 011,90 Kč
Příjmy 397 591.- Kč 539 677,10 Kč
Rozdíl 481 080.- Kč 341 334,80 Kč touto
částkou dotovala obec odpadové hospodářství z jiných příjmů
Výsledek svozového dne 27. dubna 2005, kdy byl proveden svoz nebezpečných odpadů.
Celkové množství sebraných a svezených nebezpečných odpadů bylo následující :
Kód odpadu název druhu odpadu měrná jednotka celkové množství odpadu
160601olověné akumulátory ks velké 2
malé 15
200133baterie, monočlánky kg 3
200127barvy, lepidla, pryskyřice kg 98
200135vyřazené televizory, monitory kg 125
200123lednice ks 25
200121zářivky ks 10
160103pneumatiky kg 1429
180109léky kg 10
V neděli 22. května od 14.00 hodin v restauraci Spirála (bývalý Luky bar) na náměstí, je připravena prohlídka videonahrávek ze vzájemných návštěv s naší partnerskou obcí Kleneč pod Řípem. Současně se tam budou moci přihlásit i zájemci, kteří s námi budou chtít jet 11. 6. (viz níže „Zájezd do Klenče“) či se budou chtít dozvědět podrobnější a aktuálnější informace o chystané návštěvě.
Srdečně zveme všechny občany.
Zájezd do Klenče
V sobotu 11. června se uskuteční druhá přátelská návštěva naší partnerské obce Kleneč pod Řípem. V programu je prohlídka Klenče, hora Říp, Roudnice nad Labem. Zájemci se mohou přihlásit u pana Anderleho (tel. 604 513 923), kde se mohou dozvědět i bližší informace.
OKÉNKO MATEŘSKÉ ŠKOLY V KVĚTNU
Ve svém květnovém vyprávění se vrátím na konec dubna, přesněji k sobotě třicátého. To je filipojakubská noc a po Klenčí tehdy chodil prapodivný průvod ježidědků, čarodějnic a ježibab. A protože jsme všichni řádně a poctivě zaříkávali, byli jsme odměněni nádherným, teplým a voňavým podvečerem. Vzduch voněl nejen rozkvetlými keři a stromy, ale také opečenými špekáčky. A že nám po dlouhém pochodu chutnalo! Posezení stejně naladěných lidí u ohně bylo velmi příjemné.
Začátek května znamenal pro nás ve školce přípravu na svátek maminek a také sondu do domácností našich svěřenců. Proto jsme zjišťovali, kde bydlíme a s kým, jaké máme domácí mazlíčky, s čím maminkám pomáháme…A tak si v pátek mohly děti odnášet ( teď už to mohu prozradit ) ozdobené srdíčko a květinu v květináči. Její růst jsme společně pozorovaly od semínka až po dospělou rostlinku. Děti občas vypomohly se zalitím, zkrátka ji pro své maminky vypěstovaly s láskou. Když jsme plánovaly týden U rybníka a u řeky, ještě jsme netušily, že si vody užijeme ( díky deštivému počasí ) víc, než dost. Ale i tak jsme se naučili o životě u vody mnoho nového. Uprostřed měsíce nás čeká představení, na které se už dlouho těšíme. Přijede k nám opravdický kouzelník. Snad se nám podaří odkoukat nějaký ten trik a pak bude stačit říct : ,,Simsala bim !“ a splní se nám každé přání. Pro začátek by stačilo pěkné počasí, abychom mohli vyrážet na výšlapy do přírody a užít si barevnosti a rozmanitosti přírody. A právě barvám je věnovaný celý jeden týden. Koncem měsíce se vydáme do říše hmyzu - přesněji za Ferdou mravencem a všelijakým dobrodružstvím. Ale to už začneme vzpomínat na to, co jsme se od Vánoc ve školce naučili, abychom mohli v červnu pozvat rodiče na besídku.
Krásný a teplý konec jara Vám přeje Věra Čechová
Upozornění zejména pro naše starší občany
Už delší dobu probíhá v naší republice výměna starých občanských průkazů. Podle nařízení vlády z 16. 11. 2004 končí 31. 12. 2005 platnost občanských průkazů vydaných do 31. 12. 1994. To jsou všechny průkazy typu knížka (červená i hnědá) i novější typu karta, a to i přestože je v nich uvedeno, že platí bez omezení. Je tedy nutné požádat si do 31. 11. tohoto roku o nový průkaz.
Vydávání občanských průkazů i cestovních pasů zajišťujeme na naší matrice už několik let. Pokud máte 1 vyhovující fotografii - 35 x 45 mm, pohled na obličej zepředu (ánfas), můžete si kterýkoli den v týdnu u nás zažádat o nový průkaz. S sebou přineste občanský průkaz, 1 fotografii, rodný (křestní) list, popř. úmrtní list partnera.
Abychom ušetřili starším občanům mnohdy obtížnou cestu k fotografovi do Domažlic, organizujeme po dohodě s pracovníky některých obcí našeho matričního obvodu výměnu dokladů přímo u nich na úřadech. Starší lidé nemusí nikam jezdit, na úřadě v jejich bydlišti s nimi vypíšeme žádost a pozvaný fotograf jim pořídí snímek. Zatím jsme byly na Dílích a v Postřekově, chystáme se do Trhanova, Chodova, Nemanic a na Pec. Pro naše starší spoluobčany připravujeme tuto akci na září. O přesném datu a bližších podrobnostech budeme včas informovat.
Kateřina Škultéty a Marta Vojtíková, pracovnice matriky a evidence obyvatel
TJ SPARTAK Klenčí pod Čerchovem oddíl SPV
zve všechny milovníky pohybu na „SOBOTNÍ AEROBIC“
do nové sportovní haly Masarykovy základní školy v Klenčí p.Č. dne 18.6.2005,
prezentace proběhne od 09.00 hodin.
JE NUTNÉ MÍT HALOVOU OBUV !!! Srdečně zvou pořadatelky.
TJ SPARTAK Klenčí oddíl SPV hledá dobrovolné cvičitelky pro vedení cvičení mladších a starších dívek po domluvě od října 2005 do května 2006.
Zájemkyně se mohou hlásit na telefonu 379 795 227, 379 794 451 po 20. hodině.
VYPÍNÁNÍ ELEKTRICKÉ ENERGIE :
1.6. 08.30 – 10.00 hodin část obce Klenčí od č.p. 96 pravá strana směr na Díly
6.6. 08.00 – 14.30 hodin část obce Klenčí od č.p. 162 pravá strana směr na Díly
7.6. 08.00 – 15.00 hodin část obce Klenčí od č.p. 145 směr k č.p. 48
Odbor Klubu českých turistů TJ Rozvoj Plzeň pořádá u příležitosti
ROKU SPORTU A PSYCHICKÉ REGENERACE
a
680. VÝROČÍ PRVNÍ ZMÍNKY O CHODSKÝCH OBCÍCH
v sobotu 18. června 2005
XXIII. ročník turistického pochodu
PŘECHOD HALTRAVY – memoriál Jaroslava Danzera
START 1: Klenčí pod Čerchovem, Masarykova základní škola 7.00 – 11.00 hod
6 km - Bláhův mlýn – Matičkova paseka – Tyrolka – hotel GAME – Klenčí p.Č.
10 km - Výhledy – Chodov – Klenčí p.Č.
18 km - Výhledy – Capartice – Pod Čerchovem - Horizontálka – Pec – Chodov – Klenčí p.Č.
(možno na Čerchov = 21 km)
30 km - Sádek – Výhledy – Pec – Horizontálka – Čerchov – Babylon – Trhanov – Chodov – Klenčí
START 2 : Domažlice, náměstí u restaurace Sokolský dům 7.00 – 11.00 hod
15 km - Vavřineček – Babylon – Trhanov – Chodov – Klenčí p.Č.
30 km - Vavřineček – Babylon – Čerchov – Horizontálka – Pec – Trhanov – Chodov – Klenčí p.Č.
START 3 : Česká Kubice železniční stanice 8.30 – 11.00 hod
12 km - Babylon – Trhanov – Chodov – Klenčí p.Č.
28 km - Nad Folmavou – Bystřice – Tři znaky – Čerchov – Pec – Chodov – Klenčí p.Č.
STARTOVNÉ : mládež do 18 let, důchodci 5.- Kč
dospělí – členové KČT 10.- Kč
dospělí – nečlenové KČT 15.- Kč
CÍL : Základní škola v Klenčí p.Č. do 18.00 hod – obdržíte diplom a razítko IVV
Možno zakoupit i jiné odznaky a suvenýry, tombolu, občerstvení
TOMBOLA : vybavení pro sport, na turistiku a další ceny
ZDARMA MĚŘENÍ KREVNÍHO TLAKU, SREDEČNÍHO TEPU A TĚLESNÉHO TUKU !!!
KLIENTI OZP (207) OBDRŽÍ NAVÍC VITAMINOVÉ PREPARÁTY.
INFORMACE : Jaroslav VALACH, Kazěnjovská 1, 323 00 Plzeň
Tel. 777 740 250, OKČT TJ Rozvoj : 377 523 288
SPIRÁLA BAR
Vás zve k příjemnému posezení uvnitř i na terase denně od 10.00 do 24.00 hodin.
Nabízíme : - velký výběr studených i teplých nápojů, víkendové párty
- domácí polévky, minutky, velké porce, nízké ceny
NOVĚ - PIZZA průměr 24 cm od 70.- Kč
průměr 32 cm od 85.- Kč
průměr 45 cm 180.- Kč
- těstoviny, zeleninové saláty
Rozvoz jídel až do domu – po Klenčí zdarma !!! Akce v červnu – krabice na pizzu zdarma
Objednávky na tel.: 607 943 234
NOVĚ - zmrzlina, cukrárna NOVĚ - venkovní grilování
AKCE 18. června - grilování jehňátek !!!
NA vaši návštěvu se těší obsluha spirála baru
Příloha Požárního řádu č. 2
Podmínky pro období sklizně pícnin a obilovin
(1) Právnické osoby a podnikající fyzické osoby zpracují podle § 11 vyhlášky č.246/2001 Sb. technická a organizační
opatření k zajištění požární bezpečnosti v době sklizně pícnin a obilovin. V těchto opatřeních musí být mimo jiné zahrnuty následující podmínky (opatření):
a) zabezpečit provedení školení zaměstnanců o požární ochraně v souladu s § l6 zák. o PO a § 23 vyhl. č. 246/2001 Sb. Školení musí absolvovat i fyzické osoby, které se s vědomím právnických osob a podnikajících fyzických osob zdržují na jejich pracovištích a vykonávají činnost, při které je možnost vzniku požáru (brigádníci, důchodci, studenti apod.);
b) zabezpečit ověření technického stavu dopravních prostředků, sklizňových a posklizňových strojů a zařízení (traktory, nákl. automobily, kombajny, řezačky slámy, vzduchové dopravníky, sušičky obilí apod.), včetně jejich vybavení základními hasebními prostředky (přenosné hasící přístroje, nutnou zásobu požární vody apod.) a vybavení požárně bezpečnostními předpisy pro jejich obsluhu, provoz a údržbu. O výsledku ověření technického stavu, vybavení hasebními prostředky a požárně bezpečnostními předpisy provést stručný písemný záznam a provést prokazatelné seznámení zaměstnanců s požárně bezpečnostními předpisy.
c) ověřit, zda u přenosných hasících přístrojů byla provedena jejich kontrola (revize) v termínech podle § 9 vyhl.č. 246/2001 Sb. (nejméně lx ročně).O tomto provést záznam do požární knihy.
d) pokud je zřízena vlastní dobrovolná požární jednotka, prověřit její vybavenost a akceschopnost formou prověřovacího cvičení.V souvislosti s tím prověřit stav vodních zdrojů použitelných pro hašení, stav čerpacích stanovišť, stav příjezdových nebo přístupových komunikací apod.
e) ověřit připravenost a akceschopnost požární hlídky. Požární hlídka musí absolvovat odbornou přípravu prostřednictvím odborně způsobilé osoby.
čl.2
Období v průběhu sklizně pícnin a obilovin
(1) Zajistit přednostní zahájení sklizně obilovin a suché píce na místech podél železničních tratí a podél veřejných
komunikací.
(2) Zabezpečovat technická a organizační opatření k zamezení styku hořlavých materiálů (suchá píce, sláma, prach a
pod.) s horkými částmi spalovacích motorů u sklizňové a posklizňové techniky (nákl. automobily, sklízecí mlátičky,
řezačky slámy, nakladače apod.), především zabezpečovat pravidelnou a důkladnou údržbu a úklid na této technice.
(3) Zabezpečit instalaci lapačů jisker výfuků spalovacích motorů sklizňové a posklizňové techniky, mimo techniky,
jejichž motory jsou pro provoz v požárně nebezpečném prostředí zvlášť upraveny.
(4) Využívat pro uskladnění suché píce, slámy, obilovin a dalších zemědělských produktů jen objekty, které byly k
tomuto účelu určeny.
(5) Zajišťovat dodržování bezpečnostních vzdáleností volných skladů (stohů) suché píce a slámy od vybraných druhů
objektů účelové a bytové zástavby, lesů a komunikací podle požadavků stanovených v ČSN 73 0842 PBS Objekty pro zemědělskou výrobu, t.j. musí být dodržovány následující bezpečnostní vzdálenosti :
a) 3OO m od závodů (skladů), v nichž se vyrábějí, zpracovávají nebo uskladňují výbušné či snadno vznětlivé látky (např. celuloid, nitrocelulóza), nebo na volném prostranství se uskladňují snadno hořlavé kapaliny (např.benzin, sirouhlík, aceton);
b) lOO m od ostatních průmyslových závodů, zemědělských závodů a středisek, lesů;
c) 5O m od okrajových budov souvislé zástavby obcí;
d) 6O m od veřejných komunikací;
e) lOO m od krajní koleje železničních tratí (je-li kolej železniční trati na náspu, zvětšuje se vzdálenost o dvojnásobek
výšky náspu, je-li volný sklad položen alespoň o 6 m výše než kolej železnice, smí se vzdálenost zmenšit až na 6O m);
f) 3O m od elektrického vedení o vysokém napětí;
g) 5O m od skládky tuhého domovního odpadu;
h) 5O m od volných skladů sena a slámy (stohy mezi sebou).
(6) Volný sklad sena a slámy může mít objem nejvýše 4OOO m3. Jako jeden volný sklad se posuzuje také souvislá
skupina stohů, jejichž celkový objem je nejvýše 4OOOm3.. Za stoh se považuje volná skládka objemu větším než
5Om3.
(7) Pro umístění stohu se volí suché a vyvýšené místo.V případě založení stohu na strništi
musí být po dokončení naskladňování provedeno jeho oborání ochranným pruhem o šíři nejméně lO m (zamezení přenosu případného požáru), ochranný pruh musí být zbaven snadno zapalitelných látek.
(8) Naskladňování stohu vzduchovými dopravníky nesmí být prováděno za silného větru (zamezení nežádoucího rozptylu
naskladňované hmoty), při přerušení a ukončení naskladňování musí být okolí stohu zbaveno úletu.
(9) Při naskladňování stohu nebo uzavřených skladovacích objektů musí být zajištěno dostatečné množství "požární
vody" (sudy, fekální vůz apod.) nebo dostatečný počet přenosných hasících přístrojů a dalšího potřebného nářadí
(lopaty, rýče, krumpáče, vědra na vodu apod.).
(10) Zabezpečovat dodržování technologie při svozu, naskladňování, skladování suché píce, slámy a obilovin, včetně měření teplot uskladněné suché píce (případně slámy).
11) Zabezpečovat, aby sklizňové a posklizňové stroje (sklízecí mlátičky, řezačky, lisy, vzduchové dopravníky, čističky a sušičky obilí, elektrická zařízení a instalace) byly provozovány a udržovány v souladu s návody výrobců a podle dále uvedených opatření: Sklízecí mlátičky – kombajny:
a) obsluha musí pravidelně sledovat dodržování všech protipožárních opatření, jak při pracovním nasazení, tak i při každém zastavení;
b) stroj musí být vybaven základními hasebními prostředky (přenosné hasící přístroje) a dalšími pomocnými prostředky (lopata, tlumice apod.);
c) pohonné hmoty mohou být doplňovány jen na určeném bezpečném místě, při vypnutém motoru a vypnutém zapalování;
d) motor stroje a ostatní pohyblivé části musí být pravidelně čištěny od prachu, plev, zbytků slámy a dalších nečistot;
e) při každé pracovní přestávce je nutné překontrolovat teplotu ložisek, hřídelí (zda není namotána sláma), napnutí klínových řemenů, těsnost palivového potrubí apod.;
f) jakékoliv opravy na stroji se mohou provádět pouze na určených a bezpečných místech (v dostatečné vzdálenosti od obilních porostů a jiných hořlavých látek);
g) osádce na stroji je zakázáno kouřit;
h) při skupinovém nasazení sklízecích strojů (více jak 5) musí být zajištěna "požární voda" (autocisterna, fekální vůz apod.) a připraven pluh s tažným zařízením pro případ vyorání ochranného pruhu na poli.